Kawa to podstawa na Facebooku CKawa to podstawa na Twitterze Kawa to podstawa RSS

Pytania i odpowiedzi Masz pytanie? A może znasz odpowiedź? Podziel się.

Czym zdrowo słodzić kawę?

Fot. nadmental

Mówi się,że cukier to biała śmierć. Niektórzy uznają go nawet za używkę. Z pewnością nie służy naszemu zdrowiu ani urodzie. Dla wielu jednak gorzka kawa to nie kawa. Czym w takim razie można zastąpić biały cukier?

Brązowy (nie)zdrowy

Ciemny cukier, który zrobił ostatnio w Polsce szybką karierę można kupić pod trzema postaciami. Cukier brązowy w zasadzie nie różni się od cukru białego, a swój kolor zawdzięcza dodawanej do niego melasie. 100 g brązowego cukru zawiera tylko 23 kcal mniej niż taka sama ilość cukru białego. Nie jest to zatem różnica istotna z dietetycznego punktu widzenia.

Cukier nierafinowany zawiera składniki mineralne, ale ich ilość jest tak mała, że w zasadzie nie ma ona większego wpływu na nasze zdrowie. Cukier trzcinowy różni się od białego tylko surowcem z jakiego został wyprodukowany. W tym przypadku zastąpiono buraka trzciną cukrową. Jak widać to, czy posłodzimy kawę białym, czy ciemnym cukrem nie ma większego znaczenia. Oba są tak samo kaloryczne i w dużych ilościach szkodzą.

Słodzik

Słodziki to substancje występujące w dwóch odsłonach. Jedne są całkowicie sztuczne (sacharyna, aspartam, acesulfam K), inne to substancje półsyntetyczne (mannitol, sorbitol, ksylitol). Pierwsze są praktycznie bezkaloryczne, a w dodatku pożądaną słodycz można osiągnąć poprzez użycie bardzo małej ich ilości. Dodatkową zaletą sztucznych słodzików jest brak właściwości próchnicotwórczych. Są zbawiennym źródłem słodyczy dla diabetyków.

Do produkcji słodzików półsyntetycznych stosowane są substancje występujące w rozmaitych roślinach. Ich wartość kaloryczna wynosi mniej więcej połowę tego, co taka sama ilość normalnego cukru. Mają one podobną intensywność smaku, co zwykły cukier, dlatego zastosowana dawka musi być taka sama, jak w przypadku kryształu.

Często słyszy się różne wątpliwości co do tego, czy substancje, o których mowa nie wywołują  niepożądanych skutków ubocznych. Do tej pory jednak nie wykazano, aby stosowanie, którejkolwiek z nich w dawce nieprzekraczającej dopuszczalnej normy komuś zaszkodziło.

Fruktoza

Fot. Lodick Family

Jest naturalnym, prostym cukrem, który w naturze występuje głównie w owocach. Indeks glikemiczny wynosi zaledwie 20, a więc nie podnosi poziomu glukozy we krwi. Ma tyle samo kalorii co zwykły cukier, ale ma bardziej intensywny smak więc do posłodzenia kawy użyjemy go mniej. Wydawać by się mogło, że stosowanie jej pozwoli nam zaoszczędzić kalorii, a w efekcie trochę schudnąć. Takie przekonanie może jednak okazać się złudne. Kiedy ilość używanej fruktozy będzie zbyt duża nasz organizm może szybko zamienić ją w tłuszcz. Ponadto zwiększa się wtedy ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego lub cukrzycy typu 2.

Fot. Flickr.com

Nawet jeśli słodząc kawę uda nam się ograniczyć ilość spożytych kalorii, nie wykluczone, że tej straty nie odbijemy sobie za pomocą ciasteczka lub batona. Warto pamiętać o tym, że nasz organizm po prostu potrzebuje pewnej dawki cukru i bez względu na to w jakiej postaci, będzie się go domagał. Dla naszego zdrowia ważne jest przede wszystkim to, by zachować umiar.

Zobacz również:

kawa i papierosy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 odpowiedzi do wpisu: Czym zdrowo słodzić kawę?

  1. _kuba pisze:

    stevia!
    tym najlepiej słodzić kawę i nie tylko:) zdrowy, bezkaloryczny, naturalny…
    więcej na sostevia.pl

  2. Krzycho pisze:

    Ksylitol – wygląda i zmakuje w zasadzie jak sacharoza. Jest minimalnie bielszy. W dodatku bardzo pozytywnie wpływa na higienę jamy ustnej i układu trawiennego. Polecam!

Skomentuj

© | kawatopodstawa.pl